Saturday 28 November 2015

Cara Atasi Kulit Perut Gatal Waktu Hamil

Assalamualaikum..



Perut gatal waktu hamil? ni dah menjadi kebiasaan pada yang bergelar ibu kan? ^_^

Ketika disahkan hamil, Ibu hamil akan melalui perubahan pada tubuh. Jangan mengeluh, sebab perubahan tidak menyenangkan seperti perut dan payudara membesar, kaki bengkak, gatal di sekitar perut dan payudara itu hanya sekejap. Mama kena bersabar dan belajarlah menikmati saat itu. Percayalah, ini pasti menjadi kenangan manis setelah melahirkan nanti.

Bagi membantu Ibu hamil mengatasi rasa kegatalan sepanjang kehamilan, amalkan tip berikut agar ibu lebih tenang menghadapinya.


Faktor jadi gatal:
1. Kawasan sering mengalami gatal seperti di perut, payudara dan pinggul. Ini berlaku kerana kulit menegang atau kulit merekah yang membesar seiring bertambahnya usia kehamilan. 
2. Perubahan hormon pada masa kehamilan menjadi salah satu penyebab gatal. 
3. Ada ibu hamil mengalami gatal ringan, ada juga sampai menjadi ruam merah pada kulit. 
Cara atasi:

1. Jangan garu!

Mama jangan garu kawasan gatal kalau tak mahu kulit rosak dan jadi makin teruk.
2. Sapu losen atau minyak zaitun

Sapu losen di kawasan kulit gatal. Usap secara perlahan-lahan hingga rasa gatal itu berkurang atau hilang dan kulit kering menjadi lembap. Minyak zaitun atau minyak bayi turut boleh menjadi pilihan. 
3. Jangan mandi air panas

Kulit mengalami kekeringan dan hilang kelembapan. Hindari daripada mandi air panas, walaupun anda merasakan lebih nyaman. Lebih baik mandi air suam-suam kuku atau dingin. Selepas mandi sapu losen di seluruh tubuh termasuk kawasan yang gatal. 
4. Sejukkan dengan ais 


Jika tubuh terasa panas dan kulit menjadi gatal, atasinya dengan duduk di tempat berhawa dingin atau teduh. Tuam tempat gatal dengan ais selama beberapa minit sehingga rasa gatal itu hilang. 
Atau...
1. Pilih pakaian menyerap peluh

Untuk selesa, Mama pakailah baju yang selesa dan menyerap peluh.
2. Hindari aktiviti luar

Elak daripada membuat aktiviti luar terlalu lama. Terutama ketika matahari tegak di atas kepala. Jika terpaksa, pilih baju nyaman dan lindungi diri dengan payung. 
Tapi kalau tengok masalah gatal makin teruk, elok jumpa doktor untuk rawatan lanjut. Jangan sesekali menggunakan ubat-ubatan tanpa preskripsi doktor kerana dibimbangkan memberi kesan mudarat kepada bayi dan kulit Ibu hamil.


Atau..

boleh guna losyen krim Herbal Bland keluaran Shaklee :


Krim ini diperbuat dari bahan semulajadi yang terdiri daripada Horse chestnut, bunga yarrow dan rosemarry. Ia diuji secara klinikal untuk melembutkan kulit yang keras dan pecah- pecah seperti di tumit, lutut, dan siku. Sapuannya mendinginkan kulit, bau pudina yang lembut, bermentol, tidak berminyak, melekit dan cepat serap ke dalam kulit. 


Antara kegunaannya:

1. Melembutkan kulit kasar dan pecah - Melembutkan kulit kasar dibahagian siku, tumit dan lulut. Ia juga boleh dijadikan losyen tangan dan dapat melembutkan kulit di bahagian tangan dan tapak tangan.
2. Kulit melecur dan luka - Sesuai juga disapu ditempat luka seperti dikacar binatang, terhiris pisau, terkena minyak panas dan lain-lain lagi
3. Memudarkan parut - krim ini mampu menghilangkan kesan parut di kulit seperti kesan campak, chicken pox, parut jerawat dan sebagainya.
4. Menghilang ekzema/ruam pada bayi - cepat menyembuhkan ruam di kulit bayi, menghilangkan rasa pedih dan kepanasan kulit.
5. Gatal disebabkan gigitan serangga -  Sangat sesuai disapukan di tempat yang terkena gigit/sengatan serangga seperti nyamuk.
6. Losyen harian - Krim ini sangat sesuai dijadikan losyen harian. Ia dapat melembutkan dan menghaluskan kulit.

Banyak sangat kegunaan krim ni.. boleh dipanggil krim ajaib tau..! se isi keluarga boleh guna.. boleh jugak jadikan losyen harian..

bagi ibu hamil, boleh sapu losyen ni dekat perut, amalkan selalu.. In Sha Allah xakan tinggalkn parut..



Image result for shaklee independent distributor



Berminat?? Anda boleh la hubungi & whatsapp fizah yer.. :)


"KECANTIKAN & KESIHATAN ADALAH MILIK KITA BERSAMA"
NORHAFIZAH MOHAMAD
Agen SHAKLEE area PAKA, KERTIH, DUNGUN  TERENGGANU DARUL IMAN.
H/P : 014-7937312
Email : fififizah66@gmail.com
Ig       : @fififizah_pearl

0 Comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas komen anda.